webgahi blog post

نقش MUM در سئو سایت

نویسنده: webgahi_admin

1400/8/23 ساعت 5:40 PM

sample image

گوگل تلاش های قابل ستایشی را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته انجام داده است.

بزرگترین جهش در آن ابتدا با معرفی RankBrain و سپس با BERT در سال 2019 اتفاق افتاد و اکنون این غول موتور جستجو با معرفی مدل یکپارچه چندوظیفه یا MUM دوران دیگری را رقم می زند.

 

بر اساس اعلامیه ای که توسط گوگل در سال 2021 منتشر شد، مدل جدید پردازش زبان طبیعی MUM  آن 1000 برابر قدرتمندتر از BERT است و قابلیت چندوظیفه ای را دارد که به آن امکان می دهد ویدیو، تصاویر و متن را به 75 زبان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و به کاربران پاسخ سوالات جستجوی پیچیده را بدهد.

 

این بدان معناست که MUM جنبه های مختلف جستجو را با هم ترکیب می کند و سعی می کند احساسات، زمینه، موجودیت ها و مهمتر از همه هدف کاربر را برای ارائه پاسخ هایی که واقعاً نزدیک به آنچه کاربر انتظار داشت درک کند.

 

کارشناس گوگل با انجام یک جستجوی پیچیده، قدرت MUM را نشان داد: "من کوه آدامز را فتح کردم و اکنون می‌خواهم در پاییز آینده کوه فوجی را فتح کنم، برای آماده‌سازی چه کاری باید انجام دهم؟"

گوگل میتواند در این مثال کوه های آدامز و فوجی را به صورت مجزا شناسایی کرده و به صورت مجزا و به زبان های مختلف مورد مقایسه قرار دهد.

به گفته کارشناس گوگل،MUM می‌تواند دانش عمیقی از کلمه کسب کند و می‌تواند زبان آن را بفهمد، آن را تولید کند و بر خلاف مدل‌های دیگر که در یک زمان، فقط با یک زبان کار می‌کنند، به طور همزمان با 75 زبان آموزش ببیند.

 

گوگل هنوز در حال تست MUM است، اما انتظار می رود به زودی از مرحله تست خارج شود و بخشی از اکوسیستم جستجوی گوگل شود.

غول موتور جستجو باید ما را در مورد ادغام این فناوری با موتور جستجوی خود مانند نحوه اعلام عرضه BERT آگاه کند. اما قبل از آن، به عنوان مدیر وب، باید بدانید که چگونه می توانید بر جستجو تأثیر بگذارید. ما نیز بی خبر هستیم، اما جامعه چند احتمال را ارائه کرده است.

·       ممکن است نوع جدیدی از نتایج را برای جستجوی خود مشاهده نمایید. یک نتیجه بهبود یافته که تمامی اطلاعات موجود را با هم ترکیب نموده تا پاسخ جستجوی شما را بدهد.

·       این امر ممکن است به معنی کاهش عدم کلیک برروی نتایج جستجو باشد که ما در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم.

·       استفاده از داده های ساختار یافته که گوگل تمامی این اطلاعات را تحت عنوان گراف دانش جمع آوری میکند. این داده ها توسط نشانه گذاری ها (markups) در میان سایت ها به دست می آیند.

·       محتوای بزرگ و طولانی به بالای نتایج جستجو برسند.چون صفحه هایی که می توانند اطلاعات زیادی را به اشتراک بگذارند بالاتر خواهند آمد.

·       چیزهایی مثل کلمات کلیدی را فراموش کنید.بیشتر روی مطالبی تمرکز کنید که توجه کاربران را به خود جلب می کند.

·       ما هنوز نمی دانیم که MUM چقدر قدرتمند خواهد بود. با این حال، بهتر است محتوا را ساده و خوانا بنویسید.اگر محتوای شما شامل اصطلاحات ناقص و نامفهوم باشد ممکن است MUM  در متن شما ارتباطی با موضوع مورد نظر پیدا نکند.

 

 

علاوه بر این، به عنوان سئوکار باید بدانید که LaMDA مدل زبان دیگری که در سال 2021 توسط گوگل معرفی شد چگونه کار می کند. اگرچه این یک مدل زبان برای برنامه های مخصوص گفتگو است، اما تأثیر زیادی بر جستجو خواهد داشت، به ویژه جستجویی که از طریق ابزارهای گوگل انجام می شود.

 

LaMDA  مخفف Language Model for Dialogue Applications یا زبان مدلسازی برای برنامه های مختص گفتگو است و معیارهای جدیدی را برای مکالماتی که بین انسان و هوش مصنوعی انجام می شود تعیین می کند. این قابلیت می‌تواند با واکشی اطلاعات از گوگل، مکالمات با هوش مصنوعی را طبیعی کند.

مدیر عامل گوگل، LaMDA  یا "مدل زبانی برای برنامه های گفتگو" را در رویداد I/O شرکت پیش نمایش کرد. او گفت LaMDA برای انجام یک مکالمه با پایان باز با کاربران بدون تکرار اطلاعات قبلی طراحی شده است.

LaMDA  یک مدل مبتنی بر تبدیل است، مانند BERT و MUM  .می توان آن را برای خواندن کلمات، درک رابطه بین کلمات در یک جمله و پیش بینی کلمه بعدی آموزش داد.

گوگل روی آموزش و توسعه این الگوریتم برای ایجاد پاسخ های معقول و خاص به جای پاسخ های عمومی تر تاکید کرده است.