سیستم رتبه بندی الکسا
نویسنده: webgahi_admin
1400/4/12 ساعت 12:00 AM
تاریخچه Alexa
الکسا
در سال 1996 توسط بروستر کال و بروس گیلیات تاسیس شد. سپس در سال 1999، شرکت
آمازون، الکسا را خریداری کرد. الکسا در سال های قبل، سایت های برتر، تجزیه و
تحلیل وب سایت ها و نوار ابزار الکسا را در وب سایت خود عرضه کرد. در حال حاضر
الکسا یک شرکت بازاریابی است که متعلق به آمازون می باشد و ابزارها و خدمات SEO،
تجزیه و تحلیل، ابزار و سرویس بازاریابی را ارائه می دهد.
اکنون
در سایت الکسا می توان 50 وب سایت برتر را مشاهده نمود. همچنین می توان نوار ابزار
Alexa را به صورت رایگان بر روی مرورگر نصب نمود.
رتبه الکسا چیست؟
سایت
الکسا، سایت های مختلف را بر اساس معیارهایی رتبه بندی کرده است و به هر سایت رتبه
ای را تخصیص داده است. هر وب سایتی که تازه راه اندازی می
شود، در ابتدا اطلاعاتش در الکسا وجود ندارد و پس از مدت سه ماه که آمار بازدید آن
به یک حداقلی برسد در رتبه دهی قرار می گیرد.
از
اینرو می توان گفت رتبه الکسا (Alexa
Rank) تخمینی از
محبوبیت وب سایت و سنجش ترافیک در میان کاربران است. رتبه الکسا محبوبیت وب سایت
را در سه ماه گذشته ارزیابی می کند. عدد کوچکتر در رتبه نشان دهنده بازدید بیشتر
سایت می باشد.
رتبه الکسا جهانی (Global Alexa Rank) ، نشان دهنده رتبه سایت در میان کل سایتهای جهان می باشد و رتبه الکسا کشوریCountry Alexa Rank) )، نشان دهنده رتبه سایت در میان سایت های کشور مورد نظر می باشد.
قابل ذکر است که در سایت وبگاهی نیز می توان، رتبه الکسا
جهانی و الکسا کشوری سایت ها را مشاده نمود.
اهمیت الکسا
·
دارای عملکرد مقایسه سایت ها با یکدیگر
در الکسا می توان سایت ها را بر اساس عملکردشان با
یکدیگر مقایسه نمود.
·
مرجع رتبه بندی سایت ها
سایت الکسا، سایتی شناخته شده و به عنوان مرجع برای رتبه
دهی به سایت ها می باشد و معیاری مهم برای اعتبار سایت به شمار می رود.
·
دارای بیشترین اعتبار و استناد در فضای اینترنت
رتبه الکسا معیاری برای ارزیابی سایت ها می باشد و در
حال حاضر یکی از پارامترهای اعتباردهی به سایت می باشد.
·
آنالیزکننده ترافیک وب سایت ها
برای مشاهده میزان ترافیک ورودی به سایت و تحلیل و
آنالیز سایت می توان از الکسا بهره برد.
·
فراهم شدن جذب آگهی
به موجب کاهش رتبه الکسا، اعتماد کاربران بیشتری جلب می
شود و تمایل پیدا می کنند تا تبلیغات شان در سایتی با الکسای برتر مشاهده شود.
محاسبه رتبه الکسا
وب سایت الکسا، وب سایت ها را بر اساس فاکتورهایی مانند موارد
زیر رتبه دهی می کند:
·
تعداد بازدیدکنندگان از صفحات وب
·
متوسط تعداد صفحات بازدید شده
·
مدت زمان حضور بازدیدکنندگان از سایت
بهبود رتبه الکسا
رتبه
الکسا معیار مهمی برای ارزیابی و اعتبار سایت به شمار می رود. بنابراین برای بهبود
آن می توان راهکارهای زیر را به کار گرفت :
·
ایجاد لینک های داخلی
در مطالب سایت، وجود لینک های داخلی باعث می شود که
کاربر به صفحات مختلف سایت رهنمون شود و در نتیجه ماندگاری کاربر در سایت را به
همراه خواهد داشت.
·
انتشار مطالب مفید
کاربران برای دریافت اطلاعات ارزشمندی به سایت مراجعه
خواهند کرد که این بازدید کاربران، باعث بهبود رتبه الکسا می گردد.
·
کلمات کلیدی
انتخاب کلمه کلیدی متناسب با توجه به مطالب سایت می
تواند در جستجوهای کاربران تاثیر به سزایی داشته باشد.
·
اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی
قرار دادن محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی باعث می
شود میزان بازدید از سایت افزایش یابد.
·
ساخت BackLink
داشتن لینک از سایت های معتبر می تواند ترافیک ورودی را
افزایش دهد و رتبه الکسا را نیز بهبود دهد.
·
نصب افزونه الکسا بر روی مرورگر
سایت الکسا بخشی از اطلاعاتش را از طریق مرورگرها بدست
می آورد. بنابراین وقتی کاربران از یک وب سایت بازدید نمایند باعث بهبود رتبه
الکسا آن سایت می شود.
معیارهای ارزیابی سایت
·
بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده (Daily Pageviews per Visitor)
میانگین بازدید روزانه صفحات وبسایت را تخمین می زند.
از اینرو یکی از عوامل در تعیین موفقیت یک سایت و محبوبیت آن در بین کاربران به
حساب می آید.
·
زمان سپری شده در سایت (Daily Time on Site)
میانگین زمانی که کاربر در
سایت مانده است محاسبه می شود. بنابراین هر چقدر این زمان طولانی تر باشد برای
سایت اثربخشی بیشتری دارد و به بهبود رتبه سایت کمک می کند.
·
نرخ پرش (Bounce rate)
وقتی کاربری بعد از
ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده نماید و بدون وارد شدن به صفحه دیگری از
سایت خارج شود یک نرخ پرش رخ می دهد. در نتیجه هر چه درصد نرخ پرش کمتر باشد، در
الکسا سایت تاثیر بهتری خواهد داشت.