webgahi blog post

نماد اعتماد الکترونیکی

نویسنده: webgahi_admin

1400/1/17 ساعت 12:00 AM

sample image

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی، یک لوگوی نمادین برای کسب و کارهای اینترنتی به منظور اعتبارسنجی و تضمین فعالیت آن ها در ایران تلقی می شود. داشتن این نماد، صلاحیت وب سایت‌ها و احراز هویت مالکان آنها را تایید می نماید.

این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است به وب سایت ها اعطا می شود.

هدف از اعطای نماد الکترونیکی، قانونمندکردن فعالیت های اینترنتی می باشد که به منزله حمایت از حقوق کاربران و جلوگیری از تخلفات در فضای اینترنت نیز به وجود آمده است.

این نماد، شاخص رسمی یک فروشگاه آنلاین است و به نوعی برچسب اطمینان برای کاربران می باشد. در راستای اعتماد سازی کاربران برای استفاده از خدمات و محصولات، داشتن نماد الکترونیکی لازم می باشد.

این نماد باید در صفحه اصلی وب سایت قرار داشته باشد و کاربران با مشاهده آن می توانند خریدهای آنلاین خود را با اطمینان انجام دهند.

مزایای دریافت نماد الکترونیکی

·         نشان دادن قانونی بودن کسب و کار الکترونیکی

·         استفاده از درگاه بانکی

·         جلب اعتماد و ترغیب کاربران و مشتریان به کسب و کار آن حوزه

·         اطمینان از خرید در فضای امن برای کاربران

·         محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران

·         جلوگیری از وقوع جرم در زمینه خریدهای اینترنتی

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد الکترونیکی دارای سه نوع (موقت، تک ستاره، دو ستاره) می باشد. این ستاره ها، سطح اعتبار و عملکرد سایت‌ها را نشان می دهند.

 

1.   نماد اعتماد موقت

این نوع نماد در مرحله اول بعد از ثبت نام و تاییدات اولیه صادر می شود.

2.  نماد دائم تک ستاره

پس از اعطای نماد موقت، فرایند ارزیابی برای اخذ نماد انجام می شود و بعد از یک تا سه روز نماد تک ستاره فعال می‌شود.

3.   نماد دائم دو ستاره

برای دریافت نماد دو ستاره باید گواهینامه SSL سایت فعال باشد. به عبارتی خرید در سایت با پروتکل https انجام می شود و فرایند خرید با امنیت بالایی صورت می پذیرد.

شرایط اعطای نماد اعتماد الکترونیکی

سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک فعالیت می کنند احتیاج به دریافت نماد الکترونیکی دارند. در واقع سایت هایی که محصول یا خدماتی را برای فروش عرضه می کنند و دارای مراحل سفارش گیری و پرداخت آنلاین وجه از طریق درگاه های هستند، می توانند نماد الکترونیکی را دریافت کنند. در غیر اینصورت اگر سایت دارای خدمات فروش محصول آنلاین نیست، بنابراین لزومی به داشتن این نماد هم نمی باشد.

نحوه اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

اعطای نمادالکترونیکی و فرآیند آن به صورت آنلاین انجام می پذیرد. برای دریافت این نماد می توان از طریق سایت https://enamad.ir/Panel  اقدام نمود.

نماد اعتماد الکترونیکی برای مدت يک سال صادر می گردد و پس از منقضی شدن، می توان آن را تمدید نمود. برای تمدید نیز می توان درخواست را در سامانه ثبت نمود.